1.Recenze na knihu: The Cut Flower Sourcebook: Exceptional Perennials and Woody Plants for Cutting

10.09.2023

Knihy o květinovém farmaření jsou další mojí zálibou. Tyto knihy vycházejí především v angličtině a obvykle je objednáte ze zahraničí. Nemůžete do nich předem nakouknout a tak kupujete zajíce v pytli. Rozhodla jsem se psát moje hodnocení na knihy, které vlastním, nebo jsem si je půjčila od ostatních farmářů, snad vám budou přínosem.

The Cut Flower Sourcebook: Exceptional Perennials and Woody Plants for Cutting

Rachel Siegfried

2022

Cena nové knihy: cca 1000,-

Moje hodnocení: 5 z 5 (1 nejhorší, 5 nejlepší)

Krásná kniha, plná užitečných informací, pokud váháte, určitě si ji pořiďte! Tímto bych mohla tuto recenzi ukončit. Tak moc je skvělá a já jsem z ní stále nadšená.

Je klasicky rozdělená na dvě části. První část knihy obsahuje informace o Rachelině farmě, o tom jak se dostala ke květinám a jakým stylem o kyticích přemýšlí. Inspirativní jsou květinová tabla podle měsíců v roce. Jsou složena z opravdu neobvyklých a skvělých trvalek, keřů a stromů. Také oceňuji tipy na nářadí, výsevy, mechaniky pro růst rostlin atd.

Druhá část obsahuje slovníček rostlin rozdělený do pěti kapitol (cibuloviny, trvalky, popínavky, traviny, stromy a keře). U každé rostliny je obecný odstavec informací, doporučené odrůdy, rozestupy, tipy, sklizeň, délka výdrže ve váze, použití a možnost rozmnožení.

V celé knize jsou překrásné fotografie aranží, květin a Racheliny farmy od Evy Nemth

Po dlouhé době opravdu skvělá kniha ve všech ohledech. Zařadila bych ji do TOP 5 nejlepších, které jsem zatím o květinách četla. Označila bych ji za knihu pro pokročilejší farmáře. Jediné, co mi v knize chybělo, bylo zařazení kapitoly o škůdcích, prevenci a jejich omezení.

Čtu ji přerušovaně už od jarních měsíců. A hodně vyjmenovaných rostlin mě inspirovala k nákupu sazenic a osiva. Na jaře vždycky všechno vypadá růžově a bezproblémově. A nyní, kdy se moje pole podobá vyprahlé Sahaře bez kapky vláhy, všímám si mnohem více jak často se u vyjmenovaných trvalek vyskytuje sousloví "preferují vlhkou půdu a polostín". Jižní Morava se bohužel s vlhkou Anglií nemůže rovnat. A tak bych tuto knihu doporučila všem farmářům v podhorských oblastech, s chladnějšími podmínkami a většími úhrny srážek. Já tak zatím buduji stínovky těm rostlinám, které jsem už pořídila a smaží se mi pod nemilosrdným brněnským sluncem.

Dalším mínusem pro nás české pěstitele je, že některá vyjmenované rostliny a jejich semena jdou sehnat pouze v Anglii. A to je díky Brexitu trochu překážka. Protože Anglie už není součástí EU, potřebujete k osivu FYTO certifikát. Jeho vyřízení stojí tisíce, a ani nevím jak to funguje. Anglické společnosti prodávající semínka mi na dotaz odepsali, že tyto certifikáty dělat nebudou, protože jsou příliš nákladné a nevyplatí se jim to. I tak jsem si zkusila semínka objednat, zachytila je však česká celnice. Zásilku semínek automaticky vrátila do Anglie a mě naúčtovali manipulační poplatek za vyřízení za 1800,-. Zaplatila jsem tak za nic a semínka stejně neměla. Pokud máte však v Anglii známé, můžou vám zkusit poslat osivo v neoznačeném balíčku, případně s jiným zbožím. Je to však na vaše riziko, ale některé nové odrůdy za to určitě stojí.

Napsala: Montana Melicharová, Zahradní kvítí

Autorka fotek: Anna Édes, _fotím